3 emocionálne chyby

3 emocionálne omyly, ktoré „kradnú“ naše šťastie

Čo chce každý človek dosiahnuť vo svojom živote? Zrejme mnohí poznajú odpoveď. Niet sa čo čudovať, veď šťastie sa vyskytuje v blahoželaniach či bežných rozhovoroch. Avšak to, ako sa cítime ovplyvňujú naše emócie. Aké emocionálne omyly robíme, ktoré spôsobujú, že sa cítime vo svojom živote horšie než by sme chceli?


Vplyv emócií na náš život

Emócie ovplyvňujú takmer všetko. Každé naše rozhodnutie, naše vzťahy, pracovný život, našu psychickú pohodu, ale aj naše fyzické zdravie.

Avšak, vzniká veľká šanca, že na naše pocity nemyslíme často. Aspoň väčšina ľudí nie.

Nielenže nemyslíme, hlavne o nich nehovoríme. Mnohí z nás sa ani nenaučili, ako s nimi zaobchádzať. V dôsledku toho väčšina ľudí robí nejaké emocionálne chyby.

Psychoterapeutka Amy Morin tvrdí, že toto sú najčastejšie emocionálne omyly, ktoré robíme:

1. Popierame to, ako sa cítime

Keď sa porežete alebo poraníte, zrejme to nijak nepopierate. Našou tendenciou je liečiť fyzické rany bez toho, aby sme o tom nejak premýšľali. Avšak, emocionálne rany sú už iná vec.

Mnohí zrejme minimalizujeme pravdu o tom, ako sa cítime – „Nezaujíma ma, že som túto prácu nedostala“, alebo úplne popierame naše emócie tým, že hovoríme – „Nie, nie som nahnevaná“. Veľa ľudí sa snaží správať tak, ako keby nikdy vnútorne netrpeli, resp. nepociťovali emocionálnu bolesť. Avšak, zľahčovanie skutočnosti o tom, že „nám nič nie je“ a „sme v poriadku“ tieto emócie neodoženie. 

Ľudia si často myslia, že potláčaním vlastných emocionálnych rán sú mentálne silnejší. V skutočnosti pôsobia hrubo a necitlivo.

Priznať si svoje „boje“ a problémy môže byť nepríjemné, dokonca zahanbujúce. Avšak, uznanie našich emócií je kľúčom k tomu, aby sme robili najlepšie možné rozhodnutia. To vedie k zdravému spôsobu riešenia našich emocionálnych bolestí.

2. Vyhýbame sa nepríjemným pocitom

Strach, smútok, rozpaky a sklamanie sú len niektoré nepríjemné pocity, ktoré nikto nechce zažívať. Niektorí ľudia sa však snažia vyhnúť týmto pocitom a následne obmedzujú svoj život.

Musíme dovoliť, aby sme sa cítili nepríjemne ako jednotlivec. Možno to teraz znie trochu zvláštne – „prečo by som sa vedomky chcela cítiť nepríjemne?“ – ale má to svoj význam. Musíme zažívať negatívne emócie, ak chceme naozaj pociťovať pozitívne pocity. Predstavte si, že ste po celý čas šťastný. Zrejme by ste po čase nevedeli, že ste šťastný. A zrejme by ste to nedokázali oceniť. Jednoducho povedané, musíme sa cítiť zle, aby sme sa cítili dobre.

Zakaždým, keď čelíme nepríjemným situáciám, vzniká príležitosť získať dôveru v samého seba. Keď sa naučíme tolerovať nepríjemné pocity, budeme viac ochotní čeliť našim strachom a vystupovať mimo zónu nášho pohodlia.

3. Naháňame šťastie

Šťastie – hit dnešnej doby. Všetci hovoria, píšu a diskutujú o všetkých veciach, ktoré by sme mali urobiť, aby sme sa cítili šťastnejšími. Existujú tisíce návodov na to, ako ho dosiahnuť.

Avšak, prenasledovaním šťastia sa to všetko zhoršuje. Neustále vyžadovanie si pocitu šťastia ničí tento moment. Myšlienka, že nie sme dostatočne šťastní, vyvoláva na nás tlak. A takéto preteky, ktoré sa snažia uchytiť šťastie, je jedným z najúčinnejších spôsobov, ako sa cítiť v živote horšie.

Niektorí ľudia navyše obchodujú s okamžitým uspokojením namiesto dlhodobej spokojnosti. Zjesť ďalšiu porciu dezertu nám môže na chvíľu pomôcť cítiť sa lepšie. Napríklad, sledovanie nášho obľúbeného seriálu nám pomáha vyhnúť sa nudeniu či frustrácii.

Ale, okamžité uspokojenie a „rozmaznávanie sa“ nás ničí z dlhodobého hľadiska. Sebadisciplína – ktorá vyžaduje, aby sme tolerovali určitú úroveň nepohodlia – nám pomôže cítiť sa šťastnejšie počas nášho celého života.

Existujú emocionálne chyby, ktoré nás obmedzujú v tom, ako sa cítime. / Zdroj: unsplash.com

Ako môžeme zlepšiť svoje emocionálne zručnosti?

Emocionálne zručnosti sú schopnosti ako akékoľvek iné. Ako sa vraví „prax robí majstra“. A tak to je aj v tomto prípade. Predtým, ako môžeme vylepšiť náš život, je dôležité zvážiť emocionálne chyby, ktoré robíme.

Učenie regulácie našich emócií je jedným z hlavných faktorov duševnej sily. Zlepšenie našich emocionálnych zručností nám pomôže vybudovať „psychický sval“, ktorý potrebujeme na dosiahnutie nášho šťastia.


Zdroj: psychologytoday.com