5 zaujímavých tipov, ktoré vám môžu pomôcť so sebakontrolou

5 zaujímavých tipov, ktoré vám môžu pomôcť so sebakontrolou

Existuje množstvo návodov, ktoré vám radia, čo by ste mali robiť, ak chcete dosiahnuť svoje vytúžené ciele. Zachovať si však sebakontrolu je v súčasnosti pre mnohých čoraz ťažšie.


Luxusnému, zdravému a šťastnému životu predchádza veľká drina a obeta. Aj keď vám možno žiadny článok k nájdeniu vašej pevnej vôle nepomôže, prečítajte si pár zaujímavých tipov, uverejnených na portáli Science Focus

1. Nevyhadzujte sladkosti

Aj vy ste si dali predsavzatie schudnúť alebo obmedziť sladkosti? So začatím nového roka by sa mohlo zdať ako dobrý nápad vyhodiť všetky cukrovinky, ktoré zostali z Vianoc, aby sa predišlo pokušeniu. Ale nie je.

Vedci z univerzity v Belgicku zistili zaujímavú skutočnosť. V experimente postavili pred študentov pokušenie v podobe misky s čokoládovými cukríkmi, ktoré mali zakázané jesť. Keď pred nich postavili ďalšie sladkosti, študenti z nich zjedli oveľa menej než tí, ktorí pred sebou predtým pokušenie nemali.

2. Vyplachujte ústa sladkým nápojom

Získať rýchly zásah glukózy pitím sladkého nápoja môže zvýšiť vašu vôľu. Zvláštne je, že ani nepotrebujete vypiť sladký nápoj, aby ste získali úžitok. Výskum prevedený psychológom Martinom Haggerom, ukázal, že keď sa dobrovoľníci napili sladkého nápoja, ktorí vypľuli, ich vôľa dokončiť zložité hlavolamy sa zvýšila.

3. Vyhnite sa veľkému množstvu predsavzatí

Ak sa silná vôľa na chvíľu niekde schová, nemá zmysel prijímať príliš mnoho predsavzatí naraz. Aj keď štúdie ukazujú na fakt, že pri jednom cieli, napríklad redukcii váhy, čelíte diéte a tréningom, riešenie rôznych cieľov súčasne, ako je chudnutie, používanie menej nadávok či častejšie zapájanie sa do domácich prác, by mohlo predstavovať príliš veľký nápor na vôľu.

4. Ovládajte svoje prostredie

Určité správanie, ako prejedanie sa alebo nadmerné požívanie alkoholických nápojov, je niekedy ovplyvnené podnetmi z okolia. Mohlo by to byť tým, že sedenie a pozeranie televízie vás podnecuje zjesť balíček čipsov. Alebo vás k nadmernému pitiu navádza krčmový kvíz, ktorého sa pravidelne zúčastňujete s priateľmi. Hagger radí, že „jednou zo stratégií je rozpoznať podnety a pokúsiť sa analyzovať prostredie, aby tieto podnety nevznikali alebo mať nejakú alternatívu.“ 

5. Využívajte všímavosť a meditáciu

Vo švajčiarskom experimente požiadali dobrovoľníkov, aby sa pozerali na videá ukazujúce rôzne nepríjemné veci. Aby však vôľu vystavili napätiu, bolo im zakázané prejavovať akúkoľvek reakciu, napríklad uškŕňať sa. Potom mali za úlohu preškrtnúť apostrofy v reťazci písmen. Tí, ktorí si medzi oboma úlohami nacvičovali myšlienkovú meditáciu, napríklad sa sústredili na dýchanie, si v druhom teste viedli lepšie než tí, ktorí to nerobili.


Zdroj: sciencefocus