Chcete zdravý úsmev? Dodržujte tieto pravidlá

Chcete zdravý úsmev? Dodržujte tieto pravidlá

Poznáte to – čistiť zuby minimálne dvakrát za deň a nejesť príliš veľa cukru. Tak prečo tí, čo to poctivo dodržiavajú, potrebujú u zubára nové plomby?


Určite každý chce mať zdravé zuby a krásny úsmev. Aj keď je to možno zvláštne, mnohí nepoznajú základné zásady správneho čistenia zubov.

Čistiť aspoň dvakrát denne

Zubná kefka nám odstraňuje lepivý zubný povlak – zmes baktérií, ich kyseliny či iné vedľajšie produkty a zbytky jedla.

Ten sa formuje prirodzene na zuboch hneď po jedle. Poškodzovať zuby začne v okamihu, keď dosiahne určitý stupeň zrelosti. Presný čas nie je známy, ale je to najmenej 12 hodín.

Baktérie konzumujú cukor a tým produkujú kyseliny, ktoré rozpúšťajú minerály zo zubov. Pokiaľ proces nie je zastavený, môžu sa z malých neviditeľných otvorov stať veľké zubné kazy.  

Čistenie zubov preto zastavuje vývoj týchto baktérií. Čistiť zuby by sme si mali dvakrát za deň. Najdôležitejším časom je večer. 

Používajte fluoridovú zubnú pastu

Väčšina prínosu z čistenia zubov pochádza zo zubnej pasty. Kľúčovou zložkou je fluorid, ktorý zabraňuje tvorbe zubného kazu. Ten totiž nahrádza stratené minerály v zuboch.

Pre maximálny účinok používajte zubnú pastu s fluoridom sodným s koncentráciou 1350 – 1500 ppmF.

Vypľujte, neoplachujte

V noci vytvárame menej slín ako v priebehu dňa. Zuby sú menej chránené a sú citlivejšie voči kyselinám.

To je dôvod, prečo je dôležité odstraňovať potravu zo zubov pred spaním. Po umytí zubov kefkou neoplachujte vodou alebo ústnou vodou ústnu dutinu – zmyjete tým pôsobiaci fluorid. Môže byť ťažké tento zvyk prerušiť, ale zníži to pravdepodobnosť vzniku zubného kazu až o 25 %.

Ach, tie cukry

Každý dobre vie, že cukry sú najväčším strašidlom pre naše zuby. Najhoršie sú na tom voľné cukry, ktoré pridávajú do potravín výrobcovia. WHO odporúča, aby voľné cukry tvorili v ideálnom prípade menej než 5 % denného príjmu kalórií. Takže, pre dospelých a deti staršie ako 11 rokov je to asi 30 g cukru denne.

Vďaka zubnej paste a mineralizačným účinkom slín sa zuby dokážu zotaviť v prvých fázach útoku.

V podstate môžu byť vaše zuby vystavené štyrom „cukrovým zásahom“ – patria sem sušienky, šálka sladkého čaju alebo kávy a ďalšie rafinované sacharidy ako sú zemiakové lupienky, ktoré zapijete sladkou sódou.

Takže, zubnú kefku s fluoridovou zubnou pastou používať dvakrát denne, vypľuť, neoplachovať, nepiť, nejesť po umytí a jesť menej cukru. Ľahké, čo poviete?


Zdroj: sciencealert.com