Hnev - vypustiť von alebo udržať na uzde?

Hnev - vypustiť von alebo udržať na uzde?

Nejednému z nás sa stalo, že si svoju zlosť vybil na niekom, kto si to vôbec nezaslúžil – na súrodencovi, kolegovi či kamarátovi. Najhorším prípadom je, keď si človek svoj hnev vybíja na vlastných deťoch.


Možno si poviete, že vypustiť svoj hnev pomáha, že to môže byť lepší nápad, ako nechať ho v sebe dusiť. Pravdupovediac, ani veľmi nie. Mnohé štúdie poukazujú na to, že ventilovanie zlosti neuvoľňuje hnev, len ho zhoršuje.

Riziko vybúrenia sa

Niekoľko štúdií sa zameralo na dôsledky, ktoré prišli po vypustení hnevu.

Podľa štúdie z roku 2007 neexistuje žiadna vedecká podpora pre akékoľvek výhody ventilovania hnevu.

„Psychologický výskum prakticky neukázal žiadnu podporu priaznivých účinkov ventilovania hnevu, namiesto toho naznačuje, že ventilovanie zvyšuje pravdepodobnosť zvýraznenia hnevu a jeho negatívnych dôsledkov“, píšu autori štúdie.

Vyjadriť svoj hnev vám nepomôže dostať zo seba zlosť preč. Skôr vám pripomenie tento hnev, ktorý vás dokáže podráždiť znova.

Ďalšia štúdia z roku 2013, zameraná na tých, ktorí radi zverejňujú naštvané alebo chvastajúce príspevky na sociálnych sieťach na uvoľnenie svojich frustrácií, mala podobné zistenia. Takíto ľudia sú rozzúrení a nešťastní.

Štúdia uverejnená v roku 2017 zistila, že tí, ktorí sa sťažovali na nepríjemnosti v práci, než na to, aby sa o ne postarali, boli viac ovplyvnení týmito nepríjemnosťami. „Keď sa účastníci výskumu v práci sťažovali, zvýšili sa aj negatívne udalosti – nielenže hlásili horšiu náladu a menej spokojnosti s prácou, ktorú robili v ten deň, ale mali tendenciu pociťovať horšiu náladu aj na druhý deň ráno“, píšu autori štúdie. „Ale keď sa účastníci nesťažovali, nevyvolávali drobné problémy – negatívne udalosti, aj keď boli hodnotené ako závažné, neovplyvnili náladu ani pracovnú angažovanosť v ten ani nasledujúci deň."

Ako zvládnuť hnev?

Takže, ak vás naštve váš šéf, namiesto toho, aby ste búchali päsťou do steny, urobte niečo iné. Nie je nutné uzatvárať svoj hnev do fľaše, ale skúste praktické veci ako počítať do desať, ísť sa prejsť alebo zhlboka dýchať. Skúste robiť iné veci, ktoré vašu myseľ zaujmú. Ak vám toto nepomáha, skúste problém vyriešiť v inom móde než nepriateľskom. Ľudia si totiž neuvedomujú, že hnev sa časom rozplynie bez toho, aby ho museli ventilovať ráznym spôsobom. Okrem toho by sa rozplynul rýchlejšie.


Zdroj: curiosity