Osamelosť je stav, ktorý negatívne vplýva na naše zdravie

Osamelosť je stav, ktorý negatívne vplýva na naše zdravie

Cítite sa občas osamelo? Nie sám zavretý v izbe, ale v skupine svojich „kvázi“ kamarátov. Zrejme mnohí zažívajú stavy takejto „samoty“. Aký to má vplyv na človeka a jeho zdravie?


Osamelosť a naše zdravie

Osamelosť je bežný stav, ktorý postihuje približne jedného z troch dospelých. Ten poškodzuje mozog, imunitný systém a môže viesť k depresii a samovražde. Taktiež môže zvýšiť riziko predčasného úmrtia, rovnako ako fajčenie či obezita.

Ak sa cítite osamelý, máte tendenciu cítiť viac stresu v situáciách, ktoré ostatní zvládajú lepšie. Aj keď máte dostatočne veľa spánku, nemáte pocit, že by ste mali dostatok energie a cítili sa oddýchnutý počas dňa.

Počet ľudí nie je dôležitý

Osamelosť je zložitá situácia, pretože sa nemusí nevyhnutne týkať počtu ľudí, s ktorými sa rozprávate alebo počtu známych, ktorých máte. Môžete mať dvoch priateľov, s ktorými sa cítite skutočne dobre. Na druhej strane sa môžete nachádzať v dave ľudí a cítiť sa úplne sám.

Ako uviedol komik Robin Williams vo filme „Otec šampión“ (World´s Greatest Dad):

„Myslel som si, že najhoršia vec v živote je skončiť úplne sám. A to nie je. Najhoršou vecou v živote je skončiť s ľuďmi, vďaka ktorým sa budete cítiť úplne osamelý.“

Čo je to osamelosť?

Osamelosť sa týka rozporu medzi počtom a kvalitou vzťahov, po ktorých túžite a tými, ktoré skutočne máte.

Nachádzať sa v takomto stave môže spôsobiť, že sa budete správať aj inak, pretože nad sebou máte menšiu kontrolu – napríklad je pravdepodobnejšie, že budete jesť čokoládový koláč na obed namiesto hlavného jedla, pričom sa budete cítiť menej motivovaní cvičiť a spáliť ho. Je tiež pravdepodobnejšie, že budete konať agresívne voči iným.

Cyklus osamelosti

Ľudia, s ktorými prichádzate do kontaktu to môžu vycítiť. Ich reakcia je taká, že sa začnú od vás „odťahovať“, čím sa zachováva váš „osamelý“ cyklus.

Niekedy si ľudia myslia, že východiskom je jednoducho rozprávať sa s niekoľkými ľuďmi. Aj keď to môže na určitú dobu či okamih pomôcť, je potrebné si uvedomiť, že osamelosť je menej o počte kontaktov, ktoré si vytvárate, a viac o tom, ako sa pozeráte na svet.

Ak sa cítite často osamelo, skúste sa pozrieť tými istými očami na svet trochu inak. Vytvorte si komunitu priateľov, aj keď len dvoch, a zdieľajte s nimi svoje zážitky, spomienky, radosti či starosti. Tým vytvoríte pocit, že nie ste osamelý, aj keď ste v danej chvíli sami.


Zdroj: sciencealert.com