Prečo by ste mali častejšie konzumovať polievky?

Prečo by ste mali častejšie konzumovať polievky?

Niekto si bez nej nevie predstaviť deň, iní sa jej radšej vyhýbajú. Áno, aj taká je pre niekoho polievka.


Či už patríte k jej zástancom alebo nie, niektoré fakty a kvality sa jej poprieť nedajú. Zahreje, zasýti a neraz pomôže aj v boji s rôznymi chorobami. Napokon, aj naše staré mamy to veľmi dobre vedeli a svojím poctivým slepačím vývarom, cibuľovou či cesnakovou polievkou postavili na nohy nejedného pacienta. Prečo je dôležité zaradiť polievky do jedálneho lístka? Ktoré sú dobré pre štíhlu líniu, a naopak, ktorým sa radšej vyhnúť?

Zasýtia aj zahrejú

Každý obed zvyčajne začíname polievkou, ktorou zohrievame organizmus a pripravujeme ho na druhý, hlavný chod. „Polievky môžeme do nášho jedálničku zaradiť ako hlavné jedlo, ale aj ako prvý chod, po ktorom bude hlavné jedlo nasledovať. Rovnako dôležité je zamerať sa na druh polievky. Keď bude len zeleninová, určite nám ako hlavný chod nepostačí. Polievka by mala obsahovať i bielkoviny v podobe mäsa alebo vajíčka a podobne, aby nás dostatočne zasýtila a mohli sme ju v jedálničku považovať za hlavný chod,“ vysvetľuje rozdiel výživová poradkyňa Martina Dvořáková.

Pečivo dajte bokom

Doplnkom mnohých polievok je chlieb či pečivo, alebo nejaké rezance. Je to skôr len náš zlozvyk a pocit „lepšieho“ zasýtenia. Ak však nepracujete manuálne, takúto veľkú dávku sacharidov nepotrebujete. „Dve základné zložky pečiva, múka a tuk, nie sú pre naše stravovanie to pravé a nemali by sme ich množstvo preháňať. Najmenej vhodné je biele pečivo, ktoré by sme mali radšej nahradiť celozrnným, ražným alebo špaldovým. Avšak ak počas dňa nemáte veľký výdaj energie, skúste sa pečivu vyhnúť úplne", radí odborníčka na ketodiétu. Podobne to platí aj o rôznych zápražkách a zátrepkách, ktorými polievky často zahusťujeme.

Tradičné zdravšie

Aj tradičné receptúry sa dajú upraviť do zdravšej verzie, a predsa s krásnymi spomienkami na naše babičky. „Strukovinové polievky z hrachu, šošovice alebo fazule sú úžasné, ale je vhodné si trochu upraviť ich zloženie. Zápražku na zahustenie polievky, ktorá neobsahuje nič iné len múku a tuk, môžeme nahradiť rozmixovanou zeleninou", radí Dvořáková. Ak ste strukovinám neprišli na chuť, stále si môžete vybrať z naozaj veľkého množstva receptov, ktorými sa môžete inšpirovať. Mnohé z nich vám svojou prípravou dokonca výrazne skrátia čas pri sporáku. Pri varení sa snažte čo najviac využívať čerstvú, sezónnu zeleninu. Hubová, kelová, kapustová či minestrone polievka tak môže byť hotová už za pár minút. 


Zdroj: ts