Prečo má káva na niektorých ľudí opačný účinok?

Prečo má káva na niektorých ľudí opačný účinok?

Kofeín, nachádzajúci sa v káve, je povzbudzujúci prostriedok, ktorý dokáže zvyšovať hladinu energie. Avšak niektorí sa po požití kávy cítia ešte viac unavení. Prečo je to tak?


Kofeín nepôsobí na všetkých ľudí rovnako. Niektorí sa cítia unavení po vypití jednej šálky, iní môžu vypiť niekoľko dávok denne a nepociťovať žiadne účinky. 

Avšak káva nie je to, čo vás unavuje. Je to spôsob, akým ovplyvňuje vaše telo. Čítajte ďalej a dozviete sa viac.

1. Káva blokuje adenozín

Adenozín je chemická látka v centrálnom nervovom systéme, ktorá reguluje cyklus spánku a bdenia. Počas dňa sa hladiny adenozínu zvyšujú, čo spôsobuje postupnú ospalosť. Po zaspaní hladiny adenozínu klesajú.

Kofeín blokuje receptory v mozgu, pretože sa naviaže na miesto adenozínu, čím oddiali nástup spánku. Keď sa účinky kofeínu strácajú, dochádza k hromadeniu adenozínu, ktorý sa chce viazať na receptory. To môže viesť k únave.

2. Káva je diuretikum

Kofeín bol považovaný za diuretikum už roky. Diuretikum je látka, ktorá spôsobuje častejšie močenie. To nahráva teórii, ktorá tvrdí, že pitie kávy zvyšuje riziko dehydratácie.

Dehydratácia môže viesť k rýchlej srdcovej frekvencii a nízkemu krvnému tlaku. To potom vedie k pocitom únavy a pomalosti.

3. Je to kvôli cukru vo vašej káve

Ak si do kávy pridávate cukor, napríklad aj vo forme šľahačky alebo sirupu, môžete zažívať cukrové „zrútenie“ po jej vypití. 

Telo spracováva cukor oveľa rýchlejšie ako kofeín. Potom, čo vaše telo spotrebuje cukor, dôjde k poklesu energie. Ako rýchlo sa to stane, závisí od osoby. Môže sa to stať do 90 minút po požití cukru.

Ako minimalizovať tieto účinky?

Ak sa nechcete vzdať svojej dennej dávky kávy, snažte sa dodržiavať odporúčania denného príjmu.

Za mierne sa považuje až 400 miligramov kofeínu denne. To sú približne dve až štyri šálky varenej kávy denne, v závislosti od kávovej zmesi.

Aby ste ďalej minimalizovali únavu, vyhnite sa kávovým nápojom so sladkými sirupmi a krémami. Tiež by ste mali obmedziť používanie iných sladidiel. Pomôcť môže aj striedanie jednej šálky kávy s jednou šálkou vody.

Pamätajte, že káva nie je jediná vec, ktorá obsahuje kofeín. Nealkoholické nápoje, energetické nápoje a dokonca aj niektoré lieky proti bolesti obsahujú kofeín. Celkový účinok kofeínu na vaše telo závisí od celkového množstva vo vašom tele zo všetkých zdrojov a od toho, ako často sa kofeín užíva.


Zdroj: healthline