Prečo sa po výdatnom obede cítite ospalo?

Prečo sa po výdatnom obede cítite ospalo?

Zrejme poznáte ten pocit únavy vždy, keď sa naobedujete. Nepríjemné je to hlavne vtedy, keď potrebujete pracovať. Viete však, prečo vaša energia po jedle klesá?


Čo spôsobuje únavu či ospalosť vo chvíli, keď sa vraciate do kancelárie po lahodnom pokrme? Je dôvodom určitá potravina, ktorú ste skonzumovali? Alebo to súvisí s hormónmi vo vašom tele? Odpoveď na tieto otázky sme nachádzali na portáli Verywell health.

Ide o normálny jav

Po výdatnom obede je normálne cítiť sa trochu ospalo. Niektorí ľudia si mylne myslia, že za to môžu niektoré potraviny. Mnohí môžu tvrdiť, že v potravinách sú prvky, ktoré spôsobujú ospalosť. Aj keď melatonín zohráva dôležitú úlohu pri načasovaní spánku, je nepravdepodobné, že by nízka hladina v potrave mala významný účinok. Iní sa zase domnievajú, že dochádza k významnému posunu prietoku krvi z mozgu do žalúdka, aby sa uľahčilo trávenie. Aj keď to znie dôveryhodne, skutočnosť je trochu iná.

Pravda je, že ospalosť nesúvisí s jedlom či melatonínom a na „vine“ je iná príčina.

Obviňujte cirkadiánny rytmus

Ospalosť súvisí s prirodzeným načasovaním spánku. K tomu prispievajú dva javy, a to spánkový a cirkadiánny rytmus.

Pohon k spánku je spôsobený postupným hromadením chemikálie v mozgu nazývanej adenozín. Svoj vrchol dosahuje tesne pred spaním, ale vyššia je tiež v popoludňajších hodinách.

Druhým procesom, ktorý nepriamo prispieva k ospalosti, je cirkadiánny rytmus. Ten kontroluje režim bdelosti a spánku (čím pôsobí proti zvyšujúcim sa hladinám adenozínu), defekáciu, telesnú teplotu, krvný tlak či vylučovanie hormónov ako melatonínu a kortizolu. Pokles energie zvyčajne nastáva 7 až 9 hodín po prebudení. Väčšina ľudí sa prirodzene cíti ospalá medzi 13:00 a 15:00 hodinou.

Káva a zdriemnutie dokážu pomôcť

Ak chcete potlačiť ospalosť, ktorá sa vyskytuje skoro popoludní, môžete skúsiť použiť kofeín alebo dokonca si krátko zdriemnuť na 10 až 20 minút. Ak však dokážete vydržať bez kávy či oddychu, budete sa po pár hodinách znova cítiť ostražito, keď sa cirkadiánny rytmus znova „nakopne“.  


 Zdroj: verywellhealth