V akej polohe by ste podľa odborníkov mali spať?

V akej polohe by ste podľa odborníkov mali spať?

Spánok je jednou z najobľúbenejších a najdôležitejších ľudských činností. Vedeli ste však, že existuje poloha, ktorá vám dokáže zaručiť, že sa budete prebúdzať vyspatí a bez bolesti?


Pre mnohých ľudí je niekedy naozaj náročné dostať sa do hlbokého spánku. Ak ešte spíte aj v nesprávnej polohe, zobudiť sa môžete viac unavenejší, nevrlejší a bolestivejší, ako keď ste sa večer plazili do postele.

Najlepšiu polohou však nemusí byť hneď tá, pri ktorej sa pri zaspávaní cítite najpohodlnejšie. Či je žena tehotná, trpí spánkovým apnoe alebo bolesťami chrbta a krku, odborníci súhlasia, že spánok na boku prináša najpozitívnejšie účinky pre ľudské telo, podľa správy z portálu Mic.

Výhody bočnej polohy

Spánok na boku je kľúčom k pokojnej a zdravej noci. Aj keď mnohí radi zaspávajú na chrbte alebo žalúdku, ležanie na boku s primerane veľkým vankúšom pod hlavou, prirodzene vyrovnáva chrbticu. V takejto polohe je chrbát rovný, čo uvoľňuje tlak zo svalov, ktoré by inak boli namáhané počas noci. Bolesť v krku a dolnej časti chrbta či závažnejšie ťažkosti, ako je ischias, sú často výsledkom zvýšenia hlavy príliš vysoko alebo skrútenia chrbtice počas spánku.

Ľavá alebo pravá strana?

Rovná chrbtica nie je jedinou výhodou spánku na boku. Ak člove trpí spánkovou apnoe, poruchou charakterizovanou prerušeným dýchaním počas noci, takáto poloha môže zmierniť príznaky udržiavaním dýchacích ciest. Je to tiež najlepšia poloha na spanie, ak je žena tehotná. Spánok na bočnej strane odstraňuje tlak z brucha, a ak sa vykonáva na ľavej strane, môže to podporovať tok kyslíka do placenty.

Ľavá strana je vo všeobecnosti najlepšou polohou pre spánok. Celkovo pomáha vnútorným orgánom, povzbudzuje odtok lymfatického systému a zmierňuje príznaky kyslého refluxu. Výhodou je tiež oneskorený nástup Parkinsonovej a Alzheimerovej choroby.

Dôležitý je vankúš a matrac

Aby ste maximalizovali pozitívne účinky spánku na boku, potrebujete správne nástroje. Vankúš, ktorý zdvíha hlavu tak, aby bol v rovine so zvyškom chrbtice (čo znamená, že nie je príliš nízko alebo príliš vysoko), je nevyhnutný, rovnako ako pevný matrac, ktorý podporuje telo.

Samozrejme, každý je iný a prechod na vašu stranu nemusí nevyhnutne vyriešiť všetky vaše problémy súvisiace so spánkom. Pamätajte však, že so správnym vankúšom, kvalitným matracom a vyrovnanou chrbticou budete na dobrej ceste k zdravému a kľudnému spánku.


Zdroj: mic