Prelomový objav v recyklácii – vedci vyvinuli enzým, ktorý „požiera“ plast

Vedci z Británie a Spojených štátov amerických vytvorili schopnú látku – „biologický katalyzátor“ -  ktorá by mohla pomôcť riešiť svetový problém so znečistením životného prostredia. Objavili totiž enzým, ktorý je schopný „požierať“ plasty.

„Šťastná náhoda“, alebo ... na omyl to nie je vôbec zlé

PET plasty môžu pretrvávať v prostredí stovky rokov a v súčasnosti znečisťujú rozsiahle oblasti pevniny a morí na celom svete. Svet „vychrlí“ každý rok 311 miliónov ton plastu. Do roku 2050 sa očakáva, že bude v oceánoch viac plastového odpadu než rýb. Riešenia, ako je toto, ponúkajú záblesk nádeje v tomto veľkom boji proti znečisteniu.

Výskumníci z University of Portsmouthu a Národného laboratória pre obnoviteľnú energiu v USA v skutočnosti skúmali štruktúru japonského baktériového enzýmu, ktorý mal pôvodne slúžiť na konzumáciu plastov.

Jemné doladenie tohto prirodzene vyprodukovaného enzýmu umožnilo výskumnému tímu vyrobiť niečo, čo je schopné tráviť plast efektívnejšie ako čokoľvek v prírode. Vedci tak neúmyselne vyvinuli enzým, ktorý bol ešte lepší pri rozklade plastov. Na omyl to nie je vôbec zlé.

Enzým, známy ako Ideonella sakaiensis 201-F6, je schopný účinne rozkladať polyetyléntereftalát (PET), plodnú formu plastu, ktorá sa pravidelne používa na výrobu plastových nápojových fliaš a obalov potravín a je známe, že sa ťažko rozkladá. Môže tiež požierať polyetylén furándikarboxyláte (PEF), čoraz častejšiu náhradu PET plastov, ktorá sa často používa ako náhrada za sklenené pivové fľaše.

„Takáto šťastná náhoda často hrá významnú úlohu v základnom vedeckom výskume a náš objav nie je žiadnou výnimkou,“ povedal profesor John McGeehan, riaditeľ biologického a biomedicínskeho ústavu vedy na University of Portsmouth.

„Hoci je toto zlepšenie skromné, tento neočakávaný objav naznačuje, že existuje priestor pre ďalšie zlepšenie týchto enzýmov, čo nás približuje k recyklačnému riešeniu pre stále rastúcu horu vyhodených plastov.“

Silný potenciál

Nezávislí vedci, ktorí sa priamo nezúčastnili výskumu, privítali tento objav s nadšením. Varujú však, že vývoj enzýmu, ako potenciálneho riešenia znečistenia, je len v počiatočnom štádiu. Vedci majú pred sebou ešte dlhú cestu, kým budú tieto riešenia aplikovateľné v odvetví recyklácie.

„Ide o potenciálne veľmi užitočnú technológiu na podporu obnovy a recyklácie plastov,“ povedal profesor Nilay Shah, chemický inžinier na Imperial College London, ktorý sa práce nezúčastnil.

„Enzýmy sú netoxické, biologicky odbúrateľné a môžu sa produkovať vo veľkom množstve mikroorganizmami“, povedal Oliver Jones, odborník na analytickú chémiu na Royal Technology Institute v Melbourne. „Existuje silný potenciál používať enzýmovú technológiu na pomoc s rastúcim problémom s odpadom.“

„Plasty odvodené z oleja a polyméry získané z ropy sú odolné voči degradácii a ich hromadenie v životnom prostredí je desivý problém,“ povedal profesor Douglas Kell, profesor bioanalytickej vedy na University of Manchester.

Zdroj: pixabay.com

Profesor McGeehan dúfa, že nebude potreba ťažiť ďalšiu ropu, čím sa zníži množstvo plastov v prírode. Podľa neho je jednoduché vyrábať ďalšie plasty, ale dôležité je, aby sa veľké spoločnosti zamerali na to, ako možno najefektívnejšie recyklovať.

„Všetci môžeme hrať významnú úlohu pri riešení problému s umelými hmotami, ale vedecká komunita, ktorá nakoniec vytvorila tieto „zázračné materiály“, musí teraz využívať všetku technológiu, ktorú má k dispozícii, aby vytvorila skutočné riešenia.“

Výskum bol vedený postgraduálnym študentom Harrym Austinom a publikovaný v časopise Proceedings of the National Academy of Sciences.

Zdroje: independent.co.uk; thetimes.co.uk; sciencealert.com