Viete, že veľkú časť vášho dňa tvorí len bezmyšlienkovitý zvyk?

Viete, že veľkú časť vášho dňa tvorí len bezmyšlienkovitý zvyk?

Štúdia z roku 2014 odhalila, že 40 % našich každodenných aktivít tvoria len zvyky. Ale ak je takmer polovica nášho života založená na návykoch, čo spôsobuje to, že je ťažké si vybudovať nové?


V tomto probléme prichádza do „konfliktu“ zámerná a habituálna myseľ, podľa portálu Curiosity.

Ako jazda na bicykli

Podľa Society for Personality and Social Psychology „vznikajú návyky asociatívnym učením. „Keď sa naučíte niečo procedurálne, napríklad ako jazdiť na bicykli, aktivujete pracovnú pamäť v bazálnych gangliách mozgu. Aby sa táto časť vášho mozgu zapojila, vyžaduje sa opakovanie." Ak sa vaša zámerná myseľ stará o ciele a výsledky, vaša habituálna myseľ iba beží na opakujúcich sa kontextových súvislostiach.

Štúdia z roku 2014 použila k ilustrácii tohto problému experiment: účastníci ochutnali čerstvý a oschnutý popcorn a tí, podľa očakávania, uprednostnili chuť toho čerstvého. Keď sa však účastníkom ponúkol popcorn v kine, ľudia, ktorí mali pri filme vo zvyku ho bežne konzumovať, zjedli rovnaké množstvo bez ohľadu na to, či bol starší a suchší. 

Vitaj nový zvyk

Aj keď je vaša zámerná myseľ zapojená, ľahko ju vykoľaja hlboko zakorenené zvyky. Aby ste to dosiahli, budete musieť urobiť tri veci, vysvetľuje spoluautorka Wendy Wood.

Po prvé, musíte „vykoľajiť existujúce návyky a vytvoriť priestor pre príležitosti a konať podľa nových zámerov“. Ak napríklad chcete schudnúť, začnite sa zbavovať nezdravých návykov presunutím všetkého nezdravého jedla do hornej police vašej špajze a umiestnením čerstvého ovocia tam, kde je ľahko viditeľné.

Ďalším krokom je opakovanie. Vytvorenie nového zvyku môže trvať 15 až 254 dní, takže na čo čakať?

Potom je dôležité vytvárať nové, stabilné kontextové podnety. Efektívnym riešením zaužívania nového zvyku je ho „pripevniť“ už k tomu známemu, zaužívanému návyku. Napríklad čistenie zubov je známa každodenná činnosť, ktorú vykonávate už od malička. Ak chcete vypiť každý deň šálku zeleného čaju, urobte to vždy po dentálnej hygiene.

Štúdia zistila, že je efektívnejšie vytvoriť nový zvyk, ako sa pokúsiť zvrátiť ten starý.


Zdroj: curiosity