„Vyspať sa na to“ naozaj pomáha vyriešiť problém

„Vyspať sa na to“ naozaj pomáha vyriešiť problém

Určite poznáte ten známy výraz – „vyspať sa na to“. V tomto prípade to znamená zobudiť sa ráno s riešením problému, na ktorý ste nevedeli v predchádzajúci deň odpovedať. 


Ak stojíte pred komplikovanom problémom, mali by ste sa na neho vyspať. Aspoň tak vám to radia vaši priatelia, rodina, známi. Väčšinou to funguje, keď si doprajete noc kvalitného spánku, aby ste dospeli k nejakému rozumnému záveru. Doteraz však neexistovalo veľa vedeckých dôkazov, ktoré by túto radu podporovali – až doteraz.

Nočné vynálezy

John Steinbeck raz napísal, že „problém, ktorý je v noci zložitý, sa vyrieši ráno po tom, ako na ňom pracoval výbor pre spánok“.

Hovorí sa, že Dmitrij Mendelejev vymyslel spôsob, ako usporiadať periodickú tabuľku po tom, ako sa zobudil zo spánku na stole. A legenda vraví, že tvorivý proces Thomasa Edisona zahŕňal poludňajší spánok a písanie presne toho, čo si myslel, keď sa zobudil.

V súčasnosti sa väčšina vedcov zhoduje na tom, že spánok pridáva k tvorivému procesu.

„Hudobné“ hádanky

V novej štúdii, uverejnenej v časopise Psychological Science, dali vedci z Northwestern University hádanky 57 ľuďom a každú spárovali s iným zvukom.

Po skončení sa výskumníci účastníkov pýtali, aký zvuk sa zhoduje s ktorou hádankou. Pri odchode domov dostali zariadenie na monitorovanie spánku.

Toto zariadenie analyzovalo štádiá spánku. Keď prešli do fázy s pomalými vlnami, prístroj prehral zvuky spárované s niektorými hádankami, ktoré predtým nedokázali vyriešiť. Cieľom tohto bolo aktivovať ich spomienky na tieto hádanky počas spánku.

Vyspali sa na to

Keď sa ráno vrátili do laboratória, účastníci boli schopní vyriešiť viac hádaniek. Zvuky priradené k hádankám viedli k 55 % zlepšeniu pri ich riešení. To naznačuje, že problémy, ku ktorým sa mozog vracia, keď spíte, sa riešia ráno ľahšie.  

Ak ľudia dokážu lepšie vyriešiť hádanky, ktoré sú reaktivované počas spánku, čo by to mohlo znamenať pre iné problémy, ktoré je potrebné vyriešiť?

„Tento výskum naznačuje, že spánok môže reorganizovať informácie, aby sa uľahčilo riešenie problémov,“ dodala Kristin Sanders, ktorá je ďalším autorom štúdie.

Premýšľajte o probléme so zvukom

To znamená, že ak zápasíte s problémom - či už ide o technickú prekážku alebo nezhody vo vzťahu - možno o tom budete chcieť premýšľať alebo si to zapísať tesne predtým, ako pôjdete do postele. Ak naozaj nemôžete niečo vymyslieť, zvážte počúvanie upokojujúcej hudby alebo povedzte svojmu inteligentnému reproduktoru, aby vám prehral nejaké zvuky prírody. Vypočujte si tieto zvuky, kým pracujete na svojom probléme pred spaním. Potom, keď budete spať, nechajte tie zvuky znova hrať. Keď sa zobudíte, zapíšte si prvé myšlienky. Nie je to záruka, ale tie zvuky a pokojný spánok vám skutočne môžu pomôcť vyriešiť váš problém.


Zdroj: curiosity